Verksamhetsberättelse 2008

Verksamhetsberättelse Verksamhetsberättelse År 2008 År 2008 Föräldraföreningen Föräldraföreningen Synskadade Barn och Synskadade Barn och Ungdomar, Väst Ungdomar, Väst FSBU FSBU

Styrelsens sammansättning 2008

Kicki Pernheim Göteborg 031/296104 Ordförande Anette Jernberg Göteborg 031/218584 sekreterare Eva Carlsson Göteborg 031/564760 Kassör Ann Sofie Wäshage Ucklum 0303/776677 Fondansökningar Marita Savklint Frillesås 0340/657388 Ledamot Magdalena Olsson Göteborg 031/197976 Ledamot Per Lindahl Kullavik 031/421328 Ledamot Jessica Hansson Göteborg 031/14 47 27 Ledamot Birgitta Rahm Göteborg 031/47 54 22 (tom maj 2009) Ideellt arbete Styrelsen består av föräldrar som är medlemmar i FSBU. Styrelsearbetet utförs ideellt och det som driver och motiverar oss är våra barns och ungdomarnas behov av ett mer tillgängligt samhälle.

Sammanträden

Styrelsen har under året haft 10 protokollförda sammanträden och ett flertal mellanliggande arbetsmöten.

Finansiering

Aktiviteterna har finansierats dels genom egenavgifter och dels genom bidrag. Vi har under året sökt och fått medel från fonder och stiftelser, vilket gjort det möjligt för oss att genomföra våra aktiviteter.

Ekonomisk redovisning

Balans och resultaträkning framgår av bilaga 1 och revisionsberättelsen av bilaga 2.

FSBU arbetar för att villkoren ska förbättras i samhället för de synskadade barnen, ungdomarna samt deras familjer. Föreningen samarbetar med andra organisationer som är villiga att främja en positiv utveckling för synskadade barn och ungdomar. Vår verksamhet finansieras dels av bidrag från olika fonder/stiftelser och dels av egenavgifter vid flertalet aktiviteter. Utan bidrag hade vi inte kunnat driva vår verksamhet och vi riktar därför ett stort tack till våra sponsorer under år 2008. Vi vill också tacka för ett gott samarbete under året med Synskadades riksförbund (SRF), Syncentraler i Västra Götalandsregionen och Halland, Handikappföreningarnas Samarbetsorganisation (HSO), Handikappkommittén med fl. Vårt arbete bedrivs ur ett familjeperspektiv, vilket gör oss unika. Vi anser att hela familjen berörs av att ha ett synskadat barn och därför bör alla familjemedlemmar ges möjlighet att vara delaktiga i det arbete och de aktiviteter som vi arrangerar. Föreningens verksamhet bygger på medlemmarnas engagemang i viktiga frågor som berör de synskadade barnen och ungdomarna. Några av målen för vår verksamhet är att:
  • arrangera meningsfulla fritidsaktiviteter
  • vara en påverkansgrupp i samhället
  • vara en kunskaps- och erfarenhetsbank om samhällets stöd och ansvar
  • uppmuntra föreningens ungdomar, så att de efter hand växer in i rollen som ledare och förebild för de yngre
  • arrangera möten med Specialpedagogiska institutets rådgivare, Försäkringskassan, kommunen, politiker samt andra parter som barn med synskada kommer i kontakt med.
  • sprida kunskap om föreningens verksamhet, bland annat genom en presentationsskrift till familjer, Syncentraler, Specialpedagogiska institutet, Syn, och regionens ögonmottagningar.
De här veckoaktiviteterna hade FSBU under 2008 Våren Tisdagar Goalball träning Pjäshallen, spelande tränare: Åsa och Malla. Torsdagar Idrottskola Pjäshallen, ledare: Nicolina, Emelie P, Louise, Emelie W, Lisa. Hösten Tisdagar Goalball träning, tränare: Emelie W, Emelie P, Jonatan M, Rolando Torsdagar Prova på olika idrotter, tränare: Emelie, Sandra J. Gymnastik grovmotorik Nicolina, Sofia M. Idrottslyftet Projekt 1 Projektet är ett samarbetsprojekt med skolor där det går barn med synskada. Vi har haft en utbildningsdag med klasslärare och idrottslärare. FSBU har dessutom tagit fram en instruktionsfilm angående idrotterna goalball, showdown och judo. Filmen visar hur alla enkelt utan förkunskaper kan inkludera en elev med synskada i en aktivitet som fungerar för hela klassen. Projekt 2 Ledarutbildning är ett av FSBUs idrottslyftsprojekt som pågått under året. Ledarna har gått flertalet kurser under året, plattformen SISU, Goalball steg 1 (FSBUs regi). Ledarna har dessutom arrangerat och genomfört ett flertal läger samt tävlingar, liksom ansvarat för veckoträningar i Pjäshallen. Tre av våra ungdomar har dessutom deltagit som hjälpinstruktörer på seglarlägret sommaren 2008. Flera av FSBUs ungdomar har skrivit upp för förarbeviset och tre av dem blev godkända och fick sitt förarbevis. I projekt 2 ingår också prova-på-aktiviteter för barn och ungdom. En mängd olika aktiviteter har presenterats under året för barn och ungdomar med synskador. Se fotogalleri på www.fsbu.org. Projekt 3 Detta projekt genomförs i samarbete med SHIF (svenska handikapp-idrottsförbundet) Judokomitte. Det gäller att öppna dörrar för fler. Vi genomförde ett stort höstläger där vi bjöd in nationellt och stod för resekostnaderna efter äkta ”Tomteboda-modell”. Bra anslutning från flera olika delar av landet. Som mest var vi 29 personer på judomattan. Goalball, klättervägg, fläskboll, boxning samt syntolkad bio var några av de övriga aktiviteterna. Att åka spårvagn till biografen blev en annan kultur-upplevelse. På Föreningen hemsida www.fsbu.org kan man se bilder från nedanstående aktiviteter under rubriken fotogalleri. Januari Fortsatt upprustning av kansliet i Pjäshallen. Vi såg behovet av en fast kanslitelefon 031-43 18 97 då ungdomarnas mobiltelefoner ofta laddat ur då det varit dags att ringa färdtjänst för att efterlysa bilen som blivit försenad. Lisa Ly hörde av sig angående praktikplats hos FSBU. Möten med arbetsförmedlingen som resulterade i praktikplats för Lisa med start vecka 7 till och med juli 2008. Februari Årsmöte hölls för första året i konferensrummet i pjäshallen 21/2. Samtidigt hade idrottskolan träning så många nya föräldrar var representerade. Återväxten i FSBU är på uppåtgående. Under sportlovet v7 var vi på skidläger i Edsåsdalen och bodde på Köja fjällhotell. Aktiviteterna under veckan förutom längdskidor med Åsa och slalom med Totalskidskolans skidlärare var skoterfärd, tolkning till Renfjället, bingo, showdownturnering, rygg- och nackmassage. Vi hade även träningspass med hopprep, ledarutbildning med teoripass samt praktik. Det var After ski med rix megapol i Åre för ungdomarna samt barnens after ski på hotellet. Alla familjer skrev sina namn med reglett på punktskrift samt storstil på namnskylt till rumsdörren. Poängpromenad och sagostig med ungdomsledare. Besök på Åre chokladfabrik hann de flesta med under veckan. Mars Skoj för barn i Pjäshallen 2-5 år. Ledare var Sofia och Jonatan. Showdowntävling i MIS stugan och Alexandra, Alexander och Jesper tävlade för FSBU. Emelie P och Lisa var ledarna som var med och coachade. Detta var första tävlingen (utanför FSBU) för våra spelare. Dagläger med Goalball och Showdown i pjäshallen och judoträning i frölunda judoklubb. April Stegräknartävling med tappa.se. där ledarna samt styrelsemedlemmar fick varsin stegräknare. Detta var ett sätt att visa på att varje steg i rätt riktning är att räkna med, hopprep är ett underskattat redskap. Vi provade på boxning vid 4 tillfällen med Inez från Göteborgs handikappidrottsförbund, detta var jätteroligt och stor uppslutning. Visning av synhjälpmedel på Hotell Gyllen Kärven i Skövde bjöd Syncentralerna i Västar Götalandsregionen in till. Detta var på dagtid, få kunde delta men tre från föreningen var där, Anette Jessica och Nicklas. Maj Skoj för barn 2-5 år lek och stoj med Sofia och Jonatan. Idrottsläger på Bosön; detta år deltog Eric med Anette som ledagare. Nicolina och Martin var instruktörer för dem som ville prova på judo. Boxning med mitzar och boxningshandskar vid två tillfällen, där man hade chans att puckla på varandra. Familjemedlemmar i alla storlekar var med. Juni Linedans, vi radade upp oss och dansade och räknade med härlig taktfast cowboymusik i bakgrunden, det var riktigt roligt och fungerade bra för alla även dem som inte ser så mycket eller ingenting alls. Goalball SM spelades i Bollnäs, där FSBU endast hade tre spelare i sitt lag Lisa, Sofia, och Nicolina. Tränare var, Sandra J, Louise, Emelie W och Jonatan, som alla vuxit upp i FSBU med den rätta föreningskänslan. De sa att de vann juniorklassen eftersom de var de enda laget med samtliga spelare under 20 år. Ungdomarna gick denna helg också kursen Goalball steg 1. FSBU hade stort behov av denna utbildning och eftersom den inte arrangeras av någon annan gjorde vi själva en kurs. Det passade bra att lägga den under SM, då tränare och domare var på plats och kunde ha teoripass med våra ledare. Då det inte finns goalballtävlingar för ungdomar i Sverige gäller det att passa på när de flesta kvinnliga landslagsspelarna kryper tillbaks till sina hemmakubbar och gör årets enda säkra damtävling. FSBU är stolta över att ha Sveriges enda ungdomslag som ställer upp i senior SM i Goalball. Dessa ungdomar tänker på återväxten inom synskadeidrotten och ger tillbaks till de yngre. Skönt med ansvars-kännande ungdomar. Vi skulle önska att SHIF Goalballkommitté i framtiden ger klubbar stöttning att växa. Idag är det landslagspelarna som prioriteras i budgeten och får åka på de tävlingar som finns utomlands. Klubbarna får det som blir över, om det blir något. Lammsafari för familjer med små barn på Öströö fårfarm utanför Varberg. Barnen (och de vuxna) fick åka traktorsläp, titta på kossor, grisar och klappa lamm. Ett bra kafé fanns där också och utflykten var mycket lyckad. FSBUs 30-årsjubileum firades i Slottskogen på Villa Bel Park en fantastiskt vacker junikväll. Gamla som nya familjer deltog, detta var en lyckad varm och festfylld kväll. Språkresa till England; läger på Calver Trust och tre dygn i London med besök på RNIB samt en skola för synskadade. Sju av föreningens ungdomar (4 synskadade och 3 seende syskon) genomförde denna uppskattade resa på egen hand. Detta var eldprovet som visade att ungdomarna kan ta hand om sig själva och därmed också kan ta steget ut och ta ansvar för yngre föreningsmedlemmar. Tack till Lars Norrmans fond. Juli Seglarläger; två läger genomfördes. Det första var ett fyradagars läger och det andra varade i nio dagar. Vi väljer ibland att kalla detta ett familjesjö-läger, platsen är på ön Krokholmen som ligger i Marstandfjorden. Lägerchef var Peter Forkman, som tillsammans med sin personal genomförde två riktigt toppenlyckade läger. Hela familjer deltog. Till detta läger gick det ut en nationell inbjudan och lägerdeltagarna kom från många olika delar av Sverige. Nya lägerdeltagare kom även i år liksom de som varit med tidigare. Ungdomar som gått ledarutbildning i föreningen var också hjälpinstruktörer. Augusti Vattenskidor i Hästvattnet, Ucklum: Både synskadade och seende syskon i åldrarna 12-19 år provade på att åka vattenskidor i början av augusti med Cascade Ski Club. Synskadade åkte med en instruktör bredvid och alla tyckte det var roligt men kanske lite kallt. Fika med frallor och varm choklad värmde gott. Vattenskidklubben vi åkte med gjorde bra aktivitet för oss och man kan själv komma och åka med klubben. www.cascadeskiclub.se Syntolkad film av Narnia, Prins Caspian. September Paralympics i Beijing. Här deltog 4 av föreningens medlemmar både aktiva samt coach. Goalball och Judo var idrotterna och tyvärr förlorade de sina bronsmatcher. Men 2012 då gäller det! Sofia Möller påbörjade sin praktikplats på FSBU fram till 15/12. Showdowntävling i Trollhättan. Alexandra kom på andra plats - grattis! Sofia som vid denna tid praktiserade i FSBU var med som coach under tävlingen. Trollhätteposten hade stort uppslag med Alexandra på bild. Helgläger fredag - lördag. Att spela showdown, klättra klättervägg var några av aktiviteterna, sov gjorde man på judomattan på Sakura judoklubb. Ledare var Sandra, Nicolina och Sofia. Oktober Utbildning för idrottslärare som har synskadade elever. Med bindel för ögonen med synnedsättning som motsvarade den egna eleven tog sig lärarna upp för trappan till konferensrummet där man fick leta upp sin lunchsallad och börja äta. Det var fyra timmars program med ledsagning samt prova på synskadeidrotter mm. Önskemål framfördes om fortsättning på denna halvdagsutbildning. Stort önskemål finns om att nästa gång ge utrymme för gruppdiskussioner där lärare kan byta erfarenheter med varandra. Boxning vid fyra tillfällen med blandade åldrar som alltid och roligt var det! Höstläger, inbjudan gick ut nationellt och deltagare kom från många olika delar av landet: Malmö, Linköping, Göteborg, Älvängen, Borås. Dalarna, Halland, Bohuslän. November Stockholm games. Ett damlag från FSBU deltog och två av våra nya ungdomsledare coachade laget. Bushuset. En stor barngrupp med många nya familjer deltog och det var busigt värre. Goalball läger i Stockholm med en övernattning. Göteborgs Open. En tävling där vi var i pjäshallen och två lag ställde upp, lag vit vann över lag svart. Cannon cup är en goalballtävling där föreningen bjöd in internationella ungdomslag. Detta första år var det 3 tävlande lag. Två lag var från FSBU samt ett lag var från Linköping. Vi spelade då en mixturnering med killar och tjejer blandat i lagen. Från andra länder fick vi besked att de behövde längre framförhållning och att de nästa år skulle planera att komma om vi gick ut tidigt med inbjudan. Inga turneringar har funnits för våra ungdomar förutom de vi själva arrangerat. Varken nationellt eller internationellt finns det ungdomstävlingar. Utan mål som motiverar till träning är risken stor att Goalballintresset dalar i de två lag vi har i FSBU i dag. Tiden får utvisa vilka idrotter som ungdomarna väljer. December Julfest. Vi var många på årets julfest och många familjer var med för första gången. Det är glädjande att se att familjer med yngre barn nu har börjat hitta till FSBU. Lotterier i mängder och sedan kom tomten när att vi dansat kring granen. En julklapp till varje barn hade tomten med sig. Goalballhelg i Örbyhus som aktiva synskadade bjöd in till, här deltog fyra ungdomar och en av våra familjer. Föreningskonsulent och idrottslyftet projekt skolidrott Projekt 1. Åsa Alverstedt har arbetet på kansliet 20 timmar i veckan. Åsa har arbetat med projektet skolidrott och gett ett fantastiskt stöd till skolor där det går barn med synskada. Detta var tredje året FSBU fick pengar för vårt samarbetsprojekt med skolor via Idrottslyftet. Tack vare detta projektanslag har Åsa kunnat arbeta på en halvtidstjänst i FSBU med detta projekt. Personalen på skolorna har varit mycket glada för den hjälp och det stöd Åsa gett med målet att idrotten skall vara till för alla elever dvs även för elever som har en synskada. Åsa har utgått från att ge individuellt stöd på plats till den specifika idrottsläraren utifrån det specifika behovet och intresse för varje enskild elev som gått på skolan och har en synskada. Vår uppfattning är att individanpassat stöd till skolidrott är en framgångsfaktor. Alla barn är olika och har olika behov även om de har en synskada. Tyvärr har det kommit till vår kännedom att skolor låter eleven med synskada ”slippa” vara med på exempelvis bollövningar. Lärare med god fantasi klarar att inkludera alla elever i idrotten om de får rätt hjälp i tid. Önskas information om detta projekt kan detta ges av Åsa - se information på hemsidan. Vi har tagit fram en DVD film med hjälp av två elever vid Munkebäcksgymnasiets medielinje. Angelica Olofsson och Ting Ly har gjort en instruktionsfilm med synskadeidrotterna Goalball, Showdown och Judo. Denna film delas ut till varje klass Åsa träffar där det går en synskadad elev. Sofia Möller anställder 16 December 2008 på en 1-årig ungdomsanställning och tog därmed över ansvaret för projekt 2 och 3 med idrottslyftet, som handlar om ledarutbilning/pröva på idrotter samt lägerprojekt i samarbete med Svenska handikapp-idrottsförbundets Judokommite. Syncentraler i Västragötalandsregionen samt Halland (projekt 4) Anette Jernberg har under 2008 arbetat upp till 5 timmar i veckan med ett rekryteringsprojekt att nå nya potentiella medlemmar i målgruppen föräldrar till synskadade barn och ungdomar. Då dessa barn går i skolan tillsammans med seende barn, är föreningen en mötesplats där vi föräldrar kan ta hjälp och stöd av varandra för en mer tillgänglig skola och fritid. Samtliga Syncentraler inom Västra Götalandsregionen kommer från januari 2009 organiseras under Handikappkommittén. Många av FSBU gamla medlemsfamiljer har ungdomar som blivit för gamla. Ett intensivt arbete med att nå familjer med yngre barn har pågått och i slutet av året har vi sett goda resultat på nyrekrytering. Vårt långsiktiga mål är att en tredjedel av alla barn som har synskada som sitt funktionshinder i VG-regionen och Halland är medlemmar i FSBU. Ett annat mål är att få föräldrar delaktiga i Syncentralernas brukarråd så att barn- och ungdomsfrågor säkert kommer upp på agendan. Vår uppfattning är att FSBU:s aktiviteter för barn och ungdomar med synskada är mycket viktiga då Syncentralerna saknar program för barnens fritid. Specialpedagogiska skolmyndigheten Omorganisation Nu var det dags igen att omorganisera sig. Tröttsamt för oss föräldrar med dessa ständiga omorganisationer – det är svårt att förstå vad barnen vinner på detta. Under åren har namnet varit: Tomtebodaskolan, Resurscenter syn, Statens Institut för Handikappfrågor, Specialpedagogiska Institutet och nu Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Under tiden stagnerar hjälpinsatserna för att man inte vet vem som har ansvaret och barn med synskada hamnar titt som tätt i särskolan på felaktiga premisser. Är detta orsakat av myndigheternas omorganisation? Stödet kommer för sent Under de 18 år jag, Kicki Pernheim haft synskadat barn har jag sett att resurser åderlåtits. Familjerna saknar en samordnare runt barnet för att sträva mot en skola för alla med hälsa och välbefinnande i skolan och på fritiden. Familjerna behöver få tillbaks det gamla stödet och vägledningen som SIH konsulenterna gav i hemmet till familjerna på 90-talet. Skolan där eleven går, skall i dag skriftligen definiera vilken form av insats skolan behöver hjälp med från SPSM innan skolan får kontakt med SPSM. Detta är en modell som inte fungerar utifrån barnets behov för att få anpassad undervisning. Det kan gå många år innan denna tysta eleven, som inte stör eller tar plats, blir sedd och får anpassad undervisning. FSBUs uppfattning är att SPSM inte kommer in i tid för att ge det stöd som lärarna och familjerna behöver. Anmälningar till Skolverket och Handikappsombudsmannen har tyvärr även detta år varit aktuella bland föreningens familjer. Steget från att Tomteboda lades ner som internatskola för 22 år sedan, till att barnen nu hänvisas till att ha tur med rektor och klasslärare och att ha drivna föräldrar som orkar bevaka elevens rättigheter, är stort. För stort. Läromedel Att anpassa och beställa läromedel, högskoleprov, att inkludera eleven i klassens undervisning kräver mycket tid och engagemang från skolpersonalen. Detta stöttade reselärarna snabbt och kontinuerligt med förr i det gamla systemet som tog vid när internatskolan lades ned. Vad gäller läromedel finns en hel del övrigt att önska. Någon håller fortfarande en skyddande hand över formatet ”text wiew”, undra vem? Ett uråldrigt dåligt fungerande läromedelsformat, som sätter kommunernas skolor i extra arbete för att kopiera över denna mängd med ordmassa till Wordformat, som eleverna arbetar i. Skandal anser föräldern som i 12 år följt sitt punktläsande barns skolgång. Förvånande att läromedel så sällan kommer eleven tillhanda i tid. Dags att ställa krav på läromedel för barn med synskada. Taktila bilder saknas till skoluppgifter. Det är eleven kommer i kläm när nyproduktion tar oändlig tid. Kontakten mellan föräldragruppen i FSBU och SIT har helt sinat. Ingen kontakt eller möte detta år. FSBU har själv tagit initiativet till att stötta skolor på ”reselärarnas vis” Vi ger tips till skolorna eftersom de själva inte vet vad det är för tips och råd de skall be att få. Skolorna är nöjda och barnen får det bättre. Vi gör det SIT gjorde på förr, när SIT fungerade i samverkan med familjerna.(Projekt 1) SRF och föräldrar Ett föräldraråd för barnen med synskada kopplat direkt till utbildningsdepartementet vore kanske en modell att prova för framtiden? Alla nerdragningar har skett efter att SRF blivit informerade, hur stor föräldramedverkan har funnits i detta genom åren? Tack Styrelsen tackar föräldrar ledare, funktionärer domare och vår webbmaster Jenny Gyllén för ideella insatser och gott samarbete under året 2008. Föreningar som Krokholmsföreningen, Frölunda Judoklubb, Sakura Judoklubb, Cascade Ski Club, Totalskidskolan, SRF Göteborg, SRF Bohuslän samt Judo-, Showdown- och Goalball- kommittéerna inom Svenska. Handikappidrottsförbundet (SHIF) samt Göteborgs Handikappidrottsförbund. Alla har bidragit till att barn och ungdomar med synskada har fått tillgång till en aktiv fritid. Slutligen stort tack till alla föräldrar som kör alla mil till våra aktiviteter, som oftast ligger långt ifrån hemorten. Den tid vi ger våra barn är en investering i deras framtid. En aktiv fritid ökar förutsättningarna till hälsa, friskhet och välbefinnande. Ödmjukt tackar styrelsen för de bidrag vi fått från stiftelser och fonder. Utan dessa hade våra barn inte fått vara med om alla de stimulerande och utvecklande aktiviteter vi arrangerat under 2008. Verksamhetsplan för FSBU 2009 SYFTE Att få fler barn och ungdomar med synskada att delta i föreningens kultur- och idrottsarrangemang. Att fortsätta utbilda ledare som kan hålla i aktiviteter. Att påverka så vårt samhälle blir mer tillgängligt för barn med synskada. Att nå nya familjer boende i Västra Götaland och Halland. MÅL Att arrangera fritidsaktiviteter för barn och ungdom
  • Att barn och ungdomar har roligt tillsammans och får möjlighet att träffas och skapa kamratrelationer. Öka antalet aktiviteter utefter barnen och ungdomarnas behov och önskemål. Finna samarbets-former med föreningar, distriktsidrottsförbund, specialdistriktsförbund för ett mer inkluderat fritidsutbud.
  • Finna samarbetsformer med Special Distrikts Förbund (SDF) och Distrikts Förbund (DF)
  • Nå ut med inbjudan angående våra aktiviteter till fler familjer med barn i hela västra Sverige
  • Genomföra idrottsskola för barn så att de får prova på olika idrotter i en stimulerande miljö med goda ledarförebilder.
  • År 2009 utöka med ytterligare en grupp som spelar goalball 7-12 år
  • Arrangera utbildningsdag för idrottslärare som har barn med synskada
Administration
  • Att delta vid sammankomster med Syncentraler, Specialpedagogiska institutet, Handikappkommitén, SRF, Synskadades Riksidrottsförbundet, Unga synskadade, Ögonsjukvården, Försäkringskassan, Färdtjänsten och andra samhällsinstanser som kan ha positiv betydelse så att barnen kan ha en aktiv fritid.
  • Att arbeta för ökad tillgängligheten av ledarskaplitteratur för synskadade ledare.
  • Att arbeta för en ökad tillgänglighet av information som exempelvis Föreningsavdelningens skrifter och ansökningsblanketter. Digital samt inläst information är framgångsnyckel för oss.
  • Utveckla vår webbsida så att medlemmar skall kunna lyssna på ljudfiler. Fler skall kunna uppdatera hemsidan www.fsbu.org
  • Söka projekt som gynnar föreningens verksamhetsplan och i mån av ekonomiskt beviljade anslag projektanställa personer som kan ansvara för genomförandet av dessa. Prioriterade förbättrings-områden är de som gynnar barn och ungdomars fritid.
Skola Vara ett stöd till skolor där elev med synskada går genom att ge tips och råd till klasslärare och idrottslärare. Ledarutbildning/fadder/ledsagare/funktionär Vid läger och tävlingar ge tonåringar en möjlighet att växa med ansvar, i egenskap av att vara fadder och ledsagare för de yngre så att ingen känner sig utanför. Ge tonåringar möjlighet att utvecklas som ledare genom olika utbildningsinsatser och stegutbildning utefter talang och intresse. Föräldrautbildning I samband med aktiviteter för barnen samla föräldrar till kurstillfällen med olika inriktningar för att stärka föräldrar i rollen som samordnare där habiliteringsinsatser saknas. Genomföra kurser där föräldrar får träna på specifika delar såsom ledsagning, punktskriftsskrivning och läsning, och framför allt träffas och ge varandra stöd och råd inom flertalet områden. Ekonomi Föreningens aktiviteter ligger inte som löpande verksamhet. Styrelsen beslutar under året vilka planerade aktiviteter som kommer genomföras utifrån de ekonomiska anslag som beviljats från stiftelser, fonder samt regionalt anslag. Vi hoppas kunna fortsätta med projektanställningar om FSBU söker och beviljas projektanslag.